Syndróm karpálneho kanála

Syndróm karpálneho kanála je ochorenie spôsobené útlakom nervu n. mediánus počas jeho priebehu cez zápastie v karpálnom kanáli. Syndróm karpálneho kanála sa častejšie vyskytuje u žien medzi 40 – 60 rokom života. Vyskytuje sa na jednej či oboch rukách.

Príčina útlakového syndrómu môže byť spôsobená vnútornými faktormi ako, patologické lézie či vrodené anomálie anatomických štruktúr, ktoré môžu byť trvalé či dočasné. Ďalšou príčinou bývajú vonkajšie faktory a kompresívna neuropatia združená s niektorými systémovými ochoreniami.

Najčastejšími príznakmi sú bolesti, necitlivosť a pocit pálenia alebo pichania na vnútornej strane zápästia a ruky v priebehu inervácie n. medianus. Bolesti sa typicky objavujú v noci a ustávajú po trasení alebo masáži ruky, alebo po ochladení ruky pod chladnou vodou. V pokročilejších štádiách pacienti udávajú pocit chladu a opuch ruky a následne i jej nemotornosť a slabosť, či vypadávanie predmetov z ruky pri bežných domácich prácach. Ťažkosťou sa stávajú bežné denné úkony ako je napríklad zapínanie gombíkov, šitie, zdvihnutie mince z rovnej podložky a v pokročilejšom štádiu sú až nemožné.

Pri neliečení tohto syndrómu dochádza postupne k ireverzibilnému poškodeniu nervu s hypotrofiouatrofiou svalstva palca a poškodením jeho hybnosti. Ak EMG vyšetrenie potvrdilo túto diagnózu je u pacientov indikovaná chirurgická liečba kompresie nervu.

Operácia sa vykonáva bežne v lokálnej anestézii. Pooperačne odporúčame zvýšenú polohu operovanej ruky a obdeň preväzy. Úplne obnovenie citlivosti a vymiznutia obtiaží nie je vždy možné a závisí od štádia ochorenia a postihnutia nervu.